Psykoterapeut & foredragsholder

Lene Brøndum Madsen

Jeg tror, at man skal have haft angst for at forstå den ubeskrivelige lettelse og befrielse, som det er, når man bliver fri af den - det er som at få livet tilbage.

Jeg har selv haft angst. Hør min historie som jeg fortalte, i et radiointerview på P1, for nogle år tilbage.

 

Lene Brøndum Madsen

Psykoterapeut & foredragsholder

Telefon: 3175 8460

Terapi

Børn / voksne / par

 

Læs mere her om de forskellige former for terapi, som jeg arbejder med.

Foredrag

Mennesker med angst / deres pårørende / fagfolk

Læs mere her om mine forskellige foredrag.

Kurser

Mennesker med angst / deres pårørende / fagfolk

Læs mere her om de kurser, som jeg udbyder.

Hvad er angst ?

Informationsaften, tirsdag den 11. juni kl. 19-21,
Frivillighedens Hus, Sønderborg

Angst hos børn og unge

Informationsaften, maj 2024
på Sct. Jørgens Gaard, Hospitalsgade 4 i Kolding.

AUTISME - Hvad er det?

Informationsaften, onsdag den 13. marts kl. 19-21,
på Sct. Jørgens Gaard, Hospitalsgade 4 i Kolding.

Foredrag om Angst

Informationsaften, onsdag den 24. april kl. 19-21,
på Sct. Jørgens Gaard, Hospitalsgade 4 i Kolding.

Angst-tilstande

“Forskellen på at være bange og at være angst er, at når du kun er bange for noget, så gør du det, som du er bange for – trods alt. Men hvis du er angst, så er der ikke 10 vilde heste der kan få dig til at gøre det, som gør dig angst.”

Sådan plejer jeg at indlede mine foredrag omkring angst.

Jeg havde selv haft panikangst periodevis i 14 år, før jeg omsider kom i terapi og lærte at håndtere den – jeg tænker selv, at jeg forstod mig fri af angsten.

Oplevelsen af og erfaringen med at en så pinefuld tilstand, kan afhjælpes ved at dele sin historie med nogen, ved at forstå sig selv og sin historie baglæns, og ved samtidig at lære enkle teknikker til at lægge angsten til ro gjorde, at det herefter er blevet en del af meningen med livet for mig at hjælpe andre fri af deres angst.

Når du læser om de forskellige angstlidelser, vil du ofte tænke, at du har en blanding af flere af dem eller dem allesammen, og det er helt normalt.

I min beskrivelse af de enkelte angsttilstande giver jeg nogle gange bud på, hvordan jeg arbejder terapeutisk med den specifikke udfordring – altså ren teknik til angsthåndtering. Det ligger mig imidlertid meget på sinde at understrege, at enhver angsttilstand også – og sædvanligvis – er et et symptom på noget i livet, som man mistrives eller har mistrivedes med, og som så kommer til udtryk som eks. panikanfald, sygdomsangst, generaliseret angst eller OCD.

Stress, angst og depression er tæt forbundet  og den ene diagnose leder (desværre) ofte til den anden. Derfor er min kernekompetence naturligt disse tre områder.

Læs mere om de enkelte angst-tilstande her

Terapi

Vil du opleve noget andet end du plejer? – så må du gøre noget andet end du plejer…

Terapi er en vej til forandring.

Når du har fået nok af angsten – at den styrer og begrænser dit liv, så er jeg klar til at hjælpe dig fra angst til RO.

Naturligvis er det forskelligt for enhver, hvad der har ført til at angsten blev udløst, ligesom det er forskelligt, hvordan angsten opleves – og derfor er vejen fri af angsten naturligt også forskellig for enhver.

Således må vi afdække og forstå din historie for at forstå, hvorfor du har det, som du har det.

Et vigtigt skridt i behandlingen er,  at du lærer at blive bevidst om, hvordan tanker, følelser, kropslige fornemmelser og adfærd påvirker hinanden.

Det er helt normalt, når man har angst. 

Dit første skridt er, at ringe til mig og der er måske det sværeste, men hvad er dit alternativ? Jeg har prøvet det selv, så jeg kender turen – og jeg ved, at det er rejsen værd.

Hvis alene tanken om at skulle snakke med nogen om din angst fremkalder angstanfald og bekymring hos dig, så er det naturligt. Det kan overvindes ved, at vi taler om det. Terapilokalet er lyst og dejligt. Vi kan holde døren og vinduer åbne eller også gå en tur sammen, hvis du foretrækker det.

Jeg arbejder ud fra følgende terapiformer:

Metakognitiv terapi
Træning i at se på tanker som bare tanker. Således, at du øver dig på at bemærke dine tanker uden at gå ind i historien, men blot lader tanker være tanker.

Kognitiv adfærdsterapi
En teknik til angsthåndtering der er dokumenteret særdeles virkningsfuld ved behandling af angst og OCD.
Læs mere her

Mindfulness Baseret Kognitiv Terapi MBKT
Det er en kombination af Kognitiv Terapi, mindfulness meditation og træning i bevidst nærver – i alt hvad du oplever i dit liv.

Meditation
Meditation er en enestående – og evidensbaseret – metode til at opleve og øge livsglæde og livskvalitet og skabe ro i krop og sind.
Læs mere her

NLP Terapi
NLP terapi er psykodynamisk terapi. Metoderne er inspireret af:

  • Gestaltterapi
  • Hypnoterapi
  • Systemisk terapi

Læs mere her

angsten er som en mælkebøtte

Jeg plejer at sige, at jeg ser angsten som en mælkebøtte. Ligesom vi kan fjerne en mælkebøtte i haven for en stund med et skuffejern, sådan kan vi også fjerne angsten for en stund med korrekt vejrtrækning, teknikker til angsthåndtering, eksponering og måske medicin.

Men hvis angsten aldrig skal komme igen, så skal vi have rødderne med op  – rødderne er årsagerne til, at du er i angsten.

For hvert eneste menneske med angst er årsagerne til, at de er i angsten forskellig fra andre. Vejen til ro er derfor naturligvis også forskellig. Der findes ikke én vej fri af angsten. Der er 1000-vis af veje til Rom og til Ro, og du skal finde din vej – og der er altid en vej.

Giv aldrig op, bliv ved med at søge, lede, lære, øve og forsøge at forstå indtil du har fundet din vej til ro

Foredrag

Mine foredrag indeholder altid en gennemgang af alle de forskellige former for angst, som findes, hvordan man kan have det, mens man lider i angsten og hvilke terapeutiske tilgange jeg anvender for at afhjælpe dem. Nogle aftener fortæller jeg min egen historie om panikangst og min sygemelding i 7 måneder fra jobbet som projektleder på SDU og om min vej fuldstændig fri af angsten. Andre aftener fortæller nogle af de mennesker, som har gået i terapi hos mig, deres historie. De fortæller om, hvordan de har haft det og har det – og hvad der har været hjælpsomt for dem. Se siden om foredrag her

Her er en oversigt over nogle af mine foredrag:

Informationsaften om angst
Jeg holder informationsaftener om angst i hele landet og hver måned på Sct. Jørgens Gaard i Kolding, i samarbejde med Angstforeningen.

Børn og angst
Jeg er sikker på, at ALLE børn ønsker sig et liv med gode venner, skole, uddannelse, en kæreste og senere et arbejde og en meningsfuld fritid – der er simpelthen i min verden ingen børn, som ikke gerne VIL, men der er mange, som ikke KAN… pga. angst…
Læs mere her

Autisme og angst
Mit speciale, ud over angst, er autismespektrum-forstyrrelser.
Jeg hjælper børn og voksne med autisme til selvforståelse, trivsel og glæde, og jeg hjælper familier samt fagfolk til at få en bedre forståelse af autisme.

Børn, angst og skolefravær
Når børn har svært ved at gå i skole, så er der indre og/eller ydre omstændigheder, som kan forklare dette. Vi må tage barnet alvorligt og afsætte tid til samtaler med hvert enkelt barn og forældrene, så vi kan afdække årsagerne.
Læs mere her

Selvværd
Ingen er født med dårligt selvværd – hvad har påvirket dit? Mere tekst følger
Læs mere her

Gryden – læg ikke låg på dine følelser

Når vi mennesker tvinges (af mennesker og omstændigheder omkring os) til at undertrykke og lægge på vores følelser, kan der ske det, at de undertrykte følelser veksles til angst. Følelser som glæde, tristhed, vrede, afsky eller overraskelse, kan veksles til angst, når vi længe nok har måttet undertrykke dem og lægge låg på dem.

Angst er den sidste følelse, vi mennesker kan forholde os til, og vi kan til tider nå dertil, at angsten er den eneste følelse, som vi har.

Grydelåget, som holder alle dine oprigtig følelser nede i gryden er lavet af…  angst. Angsten er grydelåget.

Du har måske glemt eller fortrængt oplevelserne, som førte til, at du måtte lægge alle dine følelser ned i gryden og lægge låg på

– nu betaler du med angsten. I terapien arbejder vi med at “løfte låget af gryden”, så du kan komme i kontakt med alle dine oprigtige følelser igen.

Det er ALDRIG din skyld, at du har måttet lægge låg på dine følelser.

 

 

 

Kurser

Flere end 350.000 mennesker lider lige nu af angst i Danmark. De er allesammen forskellige, deres historie er forskellig, deres indre er forskelligt, deres ydre omstændigheder er forskellige – derfor er vejen fri af angsten naturligvis også forskellig. Du må lytte til og interesserede dig for mennesket bag symptomerne.

Mine kurser henvender sig både til privat personer mens andre udelukkende er udviklet til fagfolk, som fx. sagsbehandlere, jobkonsulenter, studievejledere, medarbejdere ved uddanelsesinstitutioner, pædagoger og specialpædagoger. Gå til siden kurser og læs mere her 

Her er en oversigt over nogle af mine Kurser samt temadage:

Menneske før Metode

Efteruddannelse for fagfolk – specialisering i angst.

Vil du specialisere dig i angst, så du bliver rigtig god til at møde mennesker med angst og hjælpe dem videre og få dem til at blive  fri af angsten?

Forældre til børn med angst
Kursusdag, hvor forældre kan blive klogere på angstens væsen og få en større forståelse af, hvorfor deres børn har det, og hvad man kan gøre for at hjælpe sit barn.
Læs mere her

Temadag om angst for fagfolk
Angst er den mest almindelige psykiske lidelse i Danmark – det er dobbelt så almindeligt at lide af angst som af depression… Angst er invaliderende, når den er ubehandlet – men angst kan behandles.

Temadag om angst og skolefravær for fagfolk
Det er blevet et stigende problem i de sidste år, at børn og unge har svært ved eller har angst for at komme i skole. Hvordan kan denne udfordring bedst løses og hvordan kan skolen og forældrene hjælpe  barnet?
Læs mere her

Flyskræk-kursus
Er du bange for at flyve, og vil du gerne overvinde denne angst? Så meld dig til kurset – det kan enten være induviduelt eller sammen med en gruppe.
Læs mere her

Gryden – løft låget af

Jeg foreslår dig at øve dig på at tage dig selv alvorligt og have medfølelse, kærlighed og omsorg for dig selv. Løft angst-låget af gryden og stå op for dig selv ved at være den du er.

Lad dette billede med, at hvis du lægger låg på dine følelser, så veksles de til angst være din motivation – og test om det passer hos dig, at angsten lægges til ro, når du er tro mod dig selv.