Psykoterapeut & foredragsholder
Lene Brøndum Madsen
Jeg tror, at man skal have haft angst for at forstå den ubeskrivelige lettelse og befrielse, som det er, når man bliver fri af den - det er som at få livet tilbage.
Jeg har selv haft angst. Hør min historie som jeg fortalte, i et radiointerview på P1, for nogle år tilbage.
Lene Brøndum Madsen
Psykoterapeut & foredragsholder
Telefon: 3175 8460
Foredrag
Jeg holder gratis foredrag om angst hver måned på: Sct. Jørgens Gaard, Hospitalsgade 4 i Kolding
Tilmelding til info@leneikolding.dk
Husk at skrive, hvilket foredrag du tilmelder dig. NB: Hvis du ikke når at tilmelde dig, så kom alligevel – vi har altid et par ekstra stole.
Informationsaften om angst
- Mig og min panikangst – min egen historie
- Angst – om de forskellige angsttilstande
- Hvordan kan man hjælpe sig selv, når man er angst
- Hvordan kan man hjælpe en pårørende, som er angst
- Spørgsmål
Angst hos børn og unge
Det kan nemlig aldrig nogensinde være barnets skyld.
Program:
- Hvad er angst – om forskellige angsttilstande hos børn og unge
- Angstbehandling – Kognitiv adfærdsterapi og Mindfulness træning og hvorfor jeg mener, at de gode programmer Cool Kids og Chilled ofte skal suppleres med mere individuel terapi til hvert barn
- Hvordan kan barnet hjælpe sig selv, når det er angst ?
- Hvordan hjælper du bedst et barn, som er angst ?
- Spørgsmål og dialog – hele aftenen
Autisme og angst
ASPERGERS SYNDROM, ATYPISK AUTISME, INFANTIL AUTISME
Alle diagnogser er nu samlet under fællesbetegnelsen autismespektrum-forstyrrelser.
Jeg fortæller denne aften om kendetegn ved autisme – hvordan kan vi genkende den og hvordan kan vi forstå den.
Autisme er en gennemgribende udviklingsforstyrrelse – en anderledes kognitiv profil – og hvor hjernen er koblet anderledes sammen med kroppen og følelserne end hos neurotypiske (mennesker uden autisme).
Jeg giver terapi og psykoedukation ift til alle autismediagnoserne – og vejleder på vejen til glæde og mening med livet til mennesker med autisme og deres pårørende.
Jeg underviser og superviserer terapeuter, psykologer, pædagoger og andet fagligt personale, som arbejder ved at hjælpe mennesker med autisme. Jeg underviser ift det faktuelle ift autismediagnoserne såvel som ift forståelsen af det individuelle menneske med autisme.
Desværre får mange mennesker med autisme først deres diagnose efter år (eller årtier) hvor de selv og alle andre omkring dem har været helt uforstående ift deres grundlæggende anderledeshed ift kognition, følelsesliv, deres relation til deres kropslige fornemmelser og en hel masse andet.
Ofte har mennesker med autisme godt selv fornemmet en anderledeshed gennem hele livet, idet de ofte ikke har kunnet begribe, hvordan andre (neurotypiske) ved, hvad de skal gøre og især sige i sociale kontekster. De har ikke denne automatiske/intuitive fornemmelse for, hvad der er “rigtigt” og “naturligt” i socialt samspil – og det ved de godt – de har blot ikke vidst HVORFOR dette som synes så let for andre mennesker er så svært / umuligt for dem.
Ofte har de tillært sig stort set alle sociale færdigheder ved at observere og analysere, hvordan andre gebærder sig i sociale sammenhænge og så gentage denne adfærd – det har kostet og koster dem vedvarende uendeligt mange indre og mentale ressourcer på utallige måder, og derfor er mange udmattede i ekstrem grad, når jeg møder dem i min praksis.
OG
Derfor har utallige af de mennesker, som jeg møder i min praksis med autisme, udviklet enten angst eller depression undervejs igennem deres liv med disse store udfordringer, som de ikke har haft forklaringen på – før nu omsider en diagnose kan forklare det.
Således er angsten og/eller depressionen udviklet som en belastningsreaktion !!!
Hjælpen bør her være undervisning ift autismen, så evt. skyld og skam over sin anderledeshed kan elimineres og erstattes af selvforståelse og selvværd.
Jeg har selv en datter, Camilla, på 34 år med atypisk autisme.
Børn, angst og skolefravær
Jeg møder dagligt børn og forældre i min private praksis, hvor børnene har store problemer ved at møde op og være i skolen. En del børn har ikke været (kontinuerligt) i skole i flere år.
Jeg arbejder sammen med flere kommuner i min indsats for at hjælpe børn og forældre.
Jeg giver denne aften mit bud på, hvad hjælpen til børnene kan være.
Jeg lægger bl.a. afgørende vægt på god tid til meningsfulde samtaler med hvert enkelt barn så tidligt i forløbet som muligt, således at det enkelte barns specifikke udfordringer kan afdækkes og derefter lægges til grund, når indsatsen for at hjælpe barnet tilbage til trivsel skal planlægges. Involvering af og samarbejde mellem forældre, skolelærere samt øvrige instanser og voksne omkring barnet bør være en selvfølge, således, at alle har fælles forståelse, udgangspunkt, og mål og muligheder for opfølgning.
Selvværd
Aftenen handler om, hvordan du kan styrke dit eget og andres selvværd, såvel generelt, som ved psykiske lidelser og sygdomme
Mange ting i livet kan påvirke vores selvværd, som fx:
- Psykiske lidelser og sygdomme
- Dødsfald, skilsmisse, utroskab og svigt
- Mobning og psykiske terror
- Sociale medier med deres perfekthedskultur
- Traumer, misbrug og overgreb
- Handicap
- Andet
Vores identitet kan forandres af mange forskellige årsager – og vi påvirkes forskelligt. Vores relation til andre kan også forandres, når vi har en psykisk eller fysisk lidelse. Hvordan kan vi håndtere det, og hvordan kan de pårørende hjælpe?
Jeg holder oplæg om selvværd og kommer med konkrete redskaber til at styrke dit eget selvværd og hjælpe dem, du elsker, med at gøre det samme.